Remedial Teaching

Ergotherapie praktijk

Remedial Teaching

 

Doelgroep remedial teaching

 

Remedial Teaching (RT) wil zeggen dat er hulp wordt verleend aan leerlingen die dat nodig hebben. Dit zijn vaak kinderen die door een bepaald leerprobleem op een lager dan gemiddeld niveau functioneren.

 

Het grootste verschil tussen Remedial Teaching en bijles is de inhoud van de begeleiding. Bijles gaat uit van de leerstof die op dat moment op school aan bod is en is vooral gericht op de inhoud van het vak, dus gerichte kennis. Bij Remedial Teaching wordt echter gericht gekeken naar het niveau van het kind en naar wat het kind nodig heeft om verder te komen. Doordat dit het startpunt is van de begeleiding, kan het voorkomen dat de Remedial Teacher andere stof behandelt dan op dat moment op school behandeld wordt. Bovendien kan het ook gebeuren dat de Remedial Teacher zich niet richt op wat het kind moet leren, maar op hoe hij dit het beste leert. Het gaat bij Remedial teaching dus niet alleen om de inhoud van het vak, maar ook om de manier waarop een kind zich die eigen maakt.

Werkwijze remedial teaching

 

U kan telefonisch of via e-mail contact opnemen. De hulpvraag wordt besproken en er wordt een afspraak gemaakt voor een intakegesprek.

Kennismakingsgesprek (intake)

 

In dit gesprek wordt de hulpvraag verduidelijkt die u als ouders, en het kind zelf, ervaart. Schoolboeken, rapporten en toetsen mogen meegebracht worden om moeilijkheden te kunnen verduidelijken. Het kennismakingsgesprek duurt ongeveer een half uur.

Onderzoeksfase

 

De onderzoeksfase bestaat uit observaties en testen waardoor problemen en sterke punten van het kind naar voor worden gebracht. Dit is nodig om een specifieke en individuele begeleiding te kunnen starten.

Advies, begeleiding en therapie

 

In deze fase wordt gestart met de remedial teaching. Het is hulp die volledig toegespitst wordt naar de moeilijkheden van de leerling met de bedoeling na een bepaalde periode terug mee te kunnen met de groep.Remedial teaching zal niet altijd de problemen kunnen oplossen, echter er wordt gezocht naar succeservaringen zodat de leerling zijn eigen weg weet te vinden en zijn zelfvertrouwen kan groeien. Daarnaast worden hulpmiddelen geboden en vaardigheden aangeleerd om met het leerprobleem om te gaan.

Eindevaluatie

 

Na een bepaalde periode wordt er geƫvalueerd en met de ouders besproken of er nog een periode volgt of niet.

 

Psychomotoriek

Voor kinderen

 

Kinderen leren en ontwikkelen zich spelenderwijs. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo, op zijn eigen manier. Toch gaat dit bij sommige kinderen niet vlot genoeg, waardoor stress, een laag zelfbeeld of leerachterstand zich ontwikkelen.

 

 

Lees meer...

 

 

 

Typelessen

 

Computers spelen een grote rol in de maatschappij. Kinderen leren op steeds jongere leeftijd met een computer omgaan, en ook op school is een computer niet meer weg te denken. Kinderen leren vaak typen op school, maar niet voor elk van deze kinderen zijn deze klassikale begeleidingen voldoende.

 

Lees meer...

Aan huis...

Ergotherapie aan huis

 

 

Gwen Evens

Ergotherapeute

 

Tel.nr: 0498/078667

info@ergotherapiepraktijk.be

www.ergotherapiepraktijk.be

 

Ergo aan huis

 

De ergotherapeut kan je helpen indien je problemen ervaart om alledaagse handelingen uit te voeren. Deze problemen kunnen voortkomen uit een beperking die je ervaart door fysieke of psychische klachten.

 

Lees meer....

 

Ergotherapie praktijk in beeld

In de praktijk...

Paramedische praktijk Genk

Dinselstraat 8 bus 2

3600 Genk

 

Gwen Evens

Ergotherapeute

 

Tel.nr: 0498/078667

info@ergotherapiepraktijk.be

gwen@paramedischepraktijk.be

 

www.ergotherapiepraktijk.be

www.paramedischepraktijkgenk.be